Geslaagde 'visdagen' bij het Woudagemaal....

Maandag, 8 oktober 2018

In de week dinsdag 2 t/m vrijdag 5 oktober hebben maar liefst bijna 400 schoolkinderen uit de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs uit heel Friesland en daarbuiten een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum van het Woudagemaal. Tijdens het bezoek kwamen ze van alles te weten over vis. Hoe ze leven, de soorten en het vangen van vis. Vanwege de overweldigende belangstelling, moest men helaas ook scholen teleurstellen.
Na ontvangst van een medewerkster van het Woudagemaal werden de kinderen verdeeld in groepen. Zo kreeg de ene groep uitleg van Jan v.d. Werf d.m.v. een educatieve les. Aan de hand van een beeldscherm kregen ze uitleg over het leven van vissen, de diverse soorten en omgang met vissen tijdens en na de vangst.

De tweede groep kreeg in de filmzaal uitleg van Hielke Soeten. Hij vertelde hen alles over het wedstrijdvissen en daarbij behorende materiaal.

Aansluitend kregen de kinderen van de medewerkers van het Wetterskip tekst en uitleg over het gebruik van visvriendelijke vispassages, waarbij ook enkele vissoorten zoals paling, voorn maar ook krabsoorten die levend aanwezig waren.
Nadat de kinderen het programma hadden afgewerkt kregen ze onder begeleiding van een vijftal leden van onze vereniging de gelegenheid om in de vijver onder het bezoekerscentrum het vissen in praktijk te brengen. Hetgeen niet altijd even gemakkelijk verliep..
Tot slot ontvingen de 'hengelaars' allemaal een tasje met diverse zaken m.b.t. de hengelsport.
Ondanks het feit dat het merendeel niet bekend was met de hengelsport kan onze vereniging, mede door de vele positieve reacties, terugzien op vier bijzondere visdagen.