Welke Vispassen zijn er

Op 1 januari 2007 verving de Vispas, in handig credicardformaat, de welbekende Sportvisakte en Grote Vergunning. met deze VISpas kun je vissen in alle wateren die in de bijbehorende Lijsten van Viswateren zijn ingebracht.

Samen met je VISpas of Kleine VISpas vormt je Lijst van viswateren de schriftelijke toestmming om ergens te mogen vissen. In de lijsten van viswateren zijn de wateren opgenomen, waar je mag vissen met het betreffende document. We onderscheiden twee soorten lijsten van viswateren: de Landelijke & Federatieve Lijst van Viswateren (3 jaar geldig) + de jaarlijkse Aanvulling. Het gebruik van de Vispas is vastgelegd in de Algemene Voorwaarden gebruik Vispas.

Waar mag ik vissen?

Met de VISpas en bijbehorende Lijsten van Viswateren op zak mag je vissen in alle wateren die in deze lijsten vermeld staan.

• Je mag met twee hengels en alle toegestane aassoorten vissen.
  • Je hebt één pasje als bewijs dat je lid bent van je vereniging, de federatie én Sportvisserij Nederland - dit scheelt een hoop papierwerk.
  • Je helpt mee aan een goede controle, visstandbeheer en de organisatie van wedstrijden.
  • Je bent lid van Sportvisserij Nederland en draagt zo bij aan de belangenbehartiging van de Nederlandse sportvisser zodat jij tot in de lengte van dagen kan en mag blijven vissen.

JeugdVISpas

Tot je veertiende jaar mag je onder begeleiding van een volwassene die in het bezit is van de juiste papieren, met één hengel vissen. Ben je op 1 januari nog geen 14 jaar, maar wil je met twee hengels en alle aassoorten in alle wateren kunnen vissen waar je ook met de VISpas terecht kunt (Landelijke Lijst van Viswateren), neem dan de jeugdVISpas. Vis je alleen met één hengel en niet op roofvis in water van jouw vereniging, dan heb je een jeugdvergunning van je vereniging nodig. Lees voor een uitgebreide uitleg de jeugdvispasfolder (PDF bestand).

Weekvergunning

Fryslân wordt jaarlijks bezocht door veel toeristen en dagjesmensen. Indien je alleen in een korte periode wilt sportvissen, bijvoorbeeld omdat je geniet van een welverdiende vakantie in Fryslân, kun je een weekvergunning aanschaffen. Deze weekvergunning (kosten € 10,-), die je dezelfde mogelijkheden biedt als de VISpas, kun je kopen bij ons verkooppunt Pet's Place aan de Vissersburen 50 in Lemmer.

Nachtvissen

In de maanden juni, juli en augustus mag er in de meeste wateren de hele nacht gevist worden. Buiten die maanden mag gevist worden vanaf één uur voor zonsopgang tot twee uur na zonsondergang. In sommige wateren mag ook buiten de periode juni t/m augustus 's nachts worden gevist. Raadpleeg hiervoor de Lijst van Viswateren! Nachtvissen is niet toegestaan op het IJsselmeer en in de daaraan gelegen havens. Ook voor het nachtvissen geldt dat deze vergunning nadere bepalingen kan geven. Lees in de brochure 'Nachtvissen goed geregeld' (PDF) alles over vissend overnachten aan de waterkant.

Sinds kort is het mogelijk om via Sportvisserij Fryslân in het bezit te komen van een Nachtvispas eventueel in combinatie met een 3e hengelvergunning. Voor meer informatie en bestellen, ga naar Nachtvispas.

Kleine Vispas

Voor sportvissers die geen lid zijn van een aangesloten hengelsportvereniging is er sinds 1 januari 2007 een vervangend document: de Kleine VISpas. Lees meer....

Dubbele afdracht

Het kan voorkomen dat u als sportvisser lid bent van meerdere verenigingen en u meerderer malen de landelijke afdracht heeft betaald. Als u in het bezit bent van een extra VISpas (kruisje rechts naast het lidnummer) heeft u recht op teruggave van de dubbel betaalde landelijke afdracht. Ga naar .....